Haaste
Pieni kunta on vuosisatojen ajan ollut todistajana Suomen kulttuurin ja yhteiskunnan muutoksille. Kohdatessaan nykyajan markkinointihaasteet ja kilpailun muiden Pirkanmaan kuntien kanssa, Vesilahti tunsi tarpeen uudistaa brändiään. Vaikka Vesilahden kunnan aiempi ilme, jota hallitsivat luontokuvat, oli ollut pidetty, se kaipasi nyt enemmän särmää ja erottuvuutta modernissa mediaympäristössä. Tämän lisäksi kunnan tavoitteena oli, että uusi ilme ei vain erottuisi, vaan myös ilmentäisi sen perinteitä samalla kun se ottaisi huomioon kunnan kasvun ja kehityksen nykypäivänä.
Lähestyminen
Vesilahden voima piilee sen rikkaassa historiassa ja vahvassa sijainnissa Pirkanmaalla – historiallisten tapahtumien polttopisteessä. Tämän tunnistaminen ja arvostaminen tarjosi mahdollisuuden luoda brändi, joka yhdistää menneisyyden ja tulevaisuuden. Se ei ole pelkästään visuaalinen uudistus, vaan tunnustus kunnan syvemmälle olemukselle. Moderni ulkoasu tarjoaa mahdollisuuden ilmentää kasvavaa ja kehittyvää Vesilahtea, kun taas perinteiset elementit ankkuroivat sen rikkaaseen historiaan.
Ratkaisu
Vesilahden uusi helppokäyttöinen brändi-ilme ammentaa goottilaisesta kirjasinperinteestä, kyetessään samalla heijastamaan modernia otetta pehmeällä viivan muotokielellä sekä modernilla leipätekstillä. Keskusasemassa on perinteikäs logo joka tämänhetkisessä brändimaailmassa erottuu mielenkiintoisena ja yksilöllisenä sekä Vesilahdelle erikseen rakennettu Vesilahti Serif -fontti joka yhdistää vanhan ja uuden. Rohkea, värikäs paletti ja lainekuvio antavat ilmeelle dynamiikkaa.
Yksinkertaisena mutta tunteeltaan vahvana ideana on nostaa esille tunnesana joka kokoaa koko viestin yhteen sanaan sekä rohkea, tarkkaan kohdistettu markkinointi, joka erottaa Vesilahden muista kunnista. Markkinointistrategia nojaa positiiviseen provosointiin, tuoden esiin kunnan vahvuudet ja positiiviset piirteet. Tällä tavoin Vesilahti kertoo tarinansa selkeästi ja mieleenpainuvasti.