Interaktiivinen pakopelikokonaisuus oppilaitoksille
Haaste
Oppilaitosten turvallisuuskulttuurin kehittäminen on monivaiheinen prosessi, joka vaatii sekä pedagogista että teknologista innovointia. SASKY koulutuskuntayhtymän TurvaX-hankkeessa tavoitteena oli luoda toisen asteen opiskelijoille ja henkilökunnalle monimuotoinen oppimiskokemus turvallisemman tilan periaatteista.
Ratkaisuna kehitettiin Turvallisemman tilan lukio -pakopeli, jossa opiskelijat pääsevät kokemuksellisesti käsittelemään mm. tulevaisuusahdistusta, väkivaltaa, päihteiden käyttöä sekä fyysisen ja sosiaalisen turvallisuuden teemoja.
Projektin haasteena oli rakentaa viisi pakopeliä, jotka sovitettiin osaksi oppilaitosten ThingLink-oppimisympäristöä. Pakopelien käsikirjoitukset toteutettiin oppilastyönä, mikä toi kokonaisuuteen aidon nuorten näkökulman ja vahvisti heidän osallistumistaan turvallisuusteemojen käsittelyyn.


Lähestyminen
Koska pakopelit toimivat sekä visuaalisina että teknisinä oppimistyökaluina, lähdimme rakentamaan kokonaisuutta monipuolisilla ja immersiivisillä toteutustavoilla. Tavoitteena oli varmistaa, että jokainen pelihuone herättää tunteita, tarjoaa oivalluksia ja ohjaa käyttäjää syventymään aiheisiin interaktiivisuuden kautta.

Ratkaisu
Lopputuloksena syntyi viisi erilaista pakopeliä, joissa turvallisuuden teemat kietoutuvat vahvasti visuaaliseen ilmeeseen ja tekniseen toteutukseen. Jokainen huone hyödyntää ThingLink-alustan interaktiivisia mahdollisuuksia, kuten klikattavia elementtejä, videoita ja pelillistettyjä tehtäviä. Visuaalinen kieli tukee oppimiskokemusta ja pitää sisällään niin realistisia kuin tyyliteltyjä elementtejä, jotta pelaaja voi sukeltaa syvälle käsiteltäviin teemoihin.
Toteutettu kokonaisuus mahdollistaa opiskelijoille ja henkilökunnalle turvallisen ympäristön harjoitella kriittistä ajattelua ja ratkaisukeskeistä lähestymistapaa turvallisuuskysymyksiin – digitaalisesti ja vuorovaikutteisesti.