Haaste
Kauniista luonnostaan ja vahvasta yhteisöllisyydestään tunnettu Lieksa kärsii muuttotappiosta joka on puolittanut 50 vuodessa vanhan teollisuuskaupungin asukasmäärän.
Kaupunki oli päättänyt tehdä korttikampanjan, jolla tavoiteltaisiin poismuuttaneita Lieksalasia ja herätettäisiin halu tulla vierailemaan kaupunkiin sekä parhaimmassa tapauksessa houkuteltaisiin takaisin Lieksaan asumaan. Kaupunki halusi kampanjan joka olisi rohkea, tuore ja jättäisi saajaansa vahvan muistijäljen ja valitsi toimistomme suunnittelun toteuttajaksi.
Oivallus
Halusimme että kortti olisi enemmän kuin vain markkinointimateriaali; se olisi kutsu kokea uudelleen ja arvostaa Lieksan kauneutta ja yhteisöllisyyttä. Haasteena massapostituksissa on henkilökohtaisuuden puute, posti koetaan välittömästi keräykseen meneväksi roskapostiksi jota ei välttämättä edes jaksa katsoa.
Halusimme tehdä kortista henkilökohtaisen, mielenkiintoisen sekä antaa saajalle mahdollisuuden kokea elämys kortin kanssa.
Ratkaisu
Kortin ulkoasusta tehtiin mahdollisimman yksinkertainen karsien siitä kaikki ylimääräinen, jotta se herättäisi mielenkiinnon yhdessä henkilökohtaisen viestin, Hei rakas!, kanssa. Kortin avaamisessa haluttiin mallintaa lahjan avaamista. Kortti avattiin repäisemällä nauha pois. Paitsi että se herättää uteliaisuuden, se myös symboloi paluun konkreettista ja henkistä paluuta juurille ja uusien mahdollisuuksien avaamista Lieksassa.
Kun nauha revitään, se paljastaa sisällä olevan ikonisen ja kauniin Kolin maiseman, joka on jättänyt jäljen monien lieksalaisten sydämiin. Maisema ei ainoastaan ole visuaalisesti vaikuttava, vaan se myös muistuttaa katsojaa Lieksan ainutlaatuisesta luonnosta ja siitä, mitä he ovat mahdollisesti jättäneet taakseen.
Kortin viestissä Kolin maisema toimii kirjoittajana joka juttelee leppoisasti saajalle pitäen yllä positiivisen ja myönteisen tunnelman.
Saatu palaute
”Postista tupsahti ”mainospostia”. Hei Rakas, herätti heti mielenkiinnon ja avattuani kirjeen en voinut kuin ihastella, huokailla ja liikuttua miten hyvä ja erilainen mainos on tehty. Itse alan ammattilaisena kiinnitän huomiota näihin seikkoihin. Tämä oli todella erottuva, niin ulkoasullisestikin kuin sanomallisesti. Ja kohderyhmäkin sattui minun kohdalla juuri nappiin.”
”Oli kyllä liikuttava postin avaus, liikutuin todellakin kyyneliin, Lieksa on mulle niin tärkeä kotikaupunki ja ollaan useita kertoja palloteltu/leikitelty ajatuksella sinne muutosta. Mutta tosiaan näin markkinointialalla työskennelleenä tuo tapa lähestyä oli 100% onnistunut ja hieno. Kiitos siitä!”
”Pakko kehua hankkeenne tekemää postikampanjaa. Olen nähnyt tosi paljon ihmisten postaavan someen (instagram) saaduista Lieksa-kirjeistä”
”Tavallaan se oli shokkiyllätys kun tuli kirje jonka alussa luki Hei rakas!. Ajatus paluumuutosta lähti ihan siitä kortista ja täällä me nyt ollaan.”